الشخصيات :
الريس
الاساسي
العجوز
حراس الرئيس بشير /منير
مستشار الرئيس : سالم
رئيس الحرس : منصور
أم هيثم
أم أيمن
باسم وزيرر الاعلام دبولم صنايع
المذيعة
المخرج
( مسرحية تحاول الاقتراب من الواقع )
المشهد الأول :
بهو القصر
يقف اثنان من جنود الحراسة :
بشير : (يشير لمنير ) شوفت الزمن يا أخي بقي منير اللي
كان
بيجري ورا عربيات الرش يبقي حرس جمهوري
منير : وللا انت يا بشير اللي بتخاف من دراك بقيت حارس
الرئيس شخصيا
بشير : (غاضبا ) انا بخاف من درايا
منير : و انا بجري ورا عربيات الرش
بشير : هوريك اني مش بخاف من درايا
(
يتلاكمان .. يحل بهما التعب . يجلس بشير .
يشير لمنير فيجلس جانبه )
منير : احنا ايه اللي جابنا هنا
بشير : أنا خايف
منير : انا مرعوب
بشير : بيقولوا ان حرس الرئيس أول ناس بتموت لما
بينضرب
عليه النار
منير : هبقي أفديك
بشير : ازاي
منير : هصوت
الاثنان : الحقوني
( يدخل
مستشار الرئيس )
سالم : ايه ياغبي انت وهو
بشير : الحقنا
سالم : حصل ايه
منير : حصل .. حصل
بشير : منير محصلش حاجة انا كنت بهزر معاك
منير : (يضحك بهستيريا ) صحيح هزار
سالم : عارفين لو حد منكم عمل ازعاج تاني هعمل فيه ايه ؟
منير : حرمنا يا سالم بيه
بشير : حرمنا يا ابن عم حمزة الصرماتي
(سالم ينادي
الحرس . يدخل الحرس )
بشير : هتعمل ايه يا سالم بيه
سالم : أنا هوريكوا خدوهم ربوهم ( يحمل الحرس بشير ومنير )
منير : لا يا
بيه بلاش ارجوك
بشير : في عرضك يا ابن عم حمزة الدكتور
(يخرجوا . يسمع صوت ضرب واستغاثة منهم )
سالم : أنا اللي غلطان اللي بجيب كلاب زي دول كل شوية
يفكروني
بمهنة أبويا .. معلش بكرة القصر ينضف .. بس ينضف
ازاي
و
الرئيس بيسهر طول الليل و بينام للضهر .. ولو
قامت حرب عالمية مش هيتحرك .
(
يدخل بشير ومنير )
بشير : كده برضه يا سالم بيه احنا ولاد حتتك
سالم : تاني يا حرس
منير : لا أبوس ايديك ضربهم وحش
بشير : حرمنا
سالم يبقي تنفذوا كلام مستشار الرئيس بالحرف
منير : حاضر يا بيه
بشير : احناخدامينك
منير : احنا جذمة في رجليك
سالم : لما أشوف .. ياحرس
بشير : ايه تاني
؟
سالم : ( يدخل كبير الحرس . يختبيء بشير خلف كرس الحاكم
)
أمنت مداخل و مخارج القصر
منصور : كله تمام يا فندم والطريق من حجرة فخامته للحمام
مؤمن تماما
سالم : لما أدخل أصحي فخامته
(
يدخل سالم .. ينظر بشير ومنير لمنصور برعب ..
يقترب بشير من منصور .. ينظر له منصور فيقع علي
الارض )
منير : سيادة اللواء منصور
منصور : نعم
منير : لا أبدا ربنا يديك الصحة و يحننك علينا مش احنا حرس
الرئيس برضه زيك
بشير : ومهمتنا حمايته زيك
منصور : للاسف
منير : طيب عمرك شوفت حرس يضرب حرس
منصور : لما يكون لسانهم فالت زيكم و بيهبلوا
بشير : طيب احنا من ايديك دي لايديك دي .. بس بلاش الضرب
منير : اتفقنا
منصور : اتفقنا
(يدخل الرئيس منزعجا . يتثاءب )
الرئيس : يا سلام عليك يا سالم كل يوم تقلق راحتي
سالم : العفو يا فخامة الرئيس بس الساعة واحدة الضهر ..
و الاحداث
بتتلاحق
الرئيس : استني لما أدخل الحمام وأفطر .......و بعدين
أبقي أسمع الدنيا مش هتطير
سالم : أمرك يا فندم ( يغمز بعينه لمنصور )
منصور : ثواني يا فندم نأمن المكان
الرئيس : يعني هيكون حد مستني في الحمام
منصور : لازم الدقة في عملنا .. فخامتك الامة متستغناش
عنك
الرئيس : مخلص قوي منصور اديله مكافئة
سالم : منين يا فندم
الرئيس : يعني ايه من فين ؟ هو قطر ما بعتتش المنحة ؟
سالم : لا يا فندم لسه
الرئيس : اللي مزعلني اني صرفت 50مليون علي رحلاتي
الخارجية عشان أجيب أي شلن و مجيبتش خالص .
بشير : مفيش وفاء خالص
الرئيس : فعلا .. ده أنا لو بشحت علي باب جامع كنت جيبت
قدهم عشر مرات
منير : صحيح يا فندم
الرئيس : صحيح يا فندم .. عاوزني اشحت يا كلب منك ليه
بشير : ده هو اللي بيقول
الرئيس : يا منصور
منير : بلاش و النبي
بشير : احنا أسفين .. منقصدش
(
يأخذهم منصور للخارج .. صوت ضرب عنيف )
الرئيس : لما أراح الحمام
منصور : ( يدخل مسرعا ممسكا برجل عجوز ) استني ياريس
مسكنا متآمر
الرئيس : (يختبيء وراء سالم ) امسكوه
منصور : مسكناه يا فندم
الرئيس : وريهوني كده.. ايه ده
منصور : معرفش يا فندم بس لاقيناه في الحمام بتاع فخامتك
الرئيس : بتعمل ايه في الحمام يا كلب
العجوز : زي الناس
الرئيس : زي الناس في حمام القصر الجمهوري
سالم : يا منصور
منصور : أفندم
سالم : خد المجنون ده علي السجن وحققوا معاه كويس شوفوا
ازاي
الرئيس : ( مقاطعا)
استني يا سالم
سالم : يا فندم
الرئيس : استني
سالم : أمرك يا فخامة الرئيس
الرئيس : (للعجوز ) فهمني بقي .. ازاي عديت من الحرس ده
كله
ودخلت هنا
العجوز : أقولك ومتزعلش
الرئيس : لا مش هزعل
العجوز : اصل كل اللي يسألني انت مين ورايح فين بقوله
كلمة واحده
الرئيس : (مندهشا) كلمة واحدة
العجوز : كلمة واحدة مفيش غيرها .. كل ما اجي أقولها
الجميع باندهاش : كل ما تيجي
الرئيس : ما شاء الله .. ما شاء الله .. القصر الجمهوري
بقي مبولة بيدخلوها بكلمة واحدة
سالم : ( متأثرا ) للاسف يا فندم
الرئيس : بتتأسف يا سالم علي ايه .. دي كارثة .. يعني
ابقي
قاعد
في الحمام ألاقي واحد بيخبط عاوز يدخل عليه
منصور : الامور تحت السيطرة
الرئيس : اخرس يا كلب
منصور : أوامر فخامتك
الرئيس : بكلمة
واحدة
سالم : ممكن يا فندم نعرف ايه هيه الكلمة السحرية اللي
بتفتح له الابواب دي كلها
الرئيس : آه صحيح (للعجوز ) معلش من الفرحة نسيت أسألك
..
ايه الكلمة السحرية دي ؟
العجوز : كلمة
الرئيس : (مقاطعا ) قولها عشان بكرة ألاقي البلد كلها في
القصر
عاوزة تفك عن نفسها
العجوز : الكلمة
الرئيس : قولها هتخنقنا ليه ؟ قول يمكن سالم يحب يدخل
الحمام
اهي تنفعه
سالم : العفو يا فخامة الرئيس ( للعجوز ) قول بقي
بشير : ( ببلاهة) قول قول
العجوز : المقطم
( الكل في
حالة من الارتباك )
الرئيس : (بقلق ) هو انت من المقطم
العجوز : كلهم بيسألوني نفس السؤال .. و بقولهم أيوه ..
يدخلوني علي طول
الرئيس : اهلا بيك أهلا بيك .. اللي ما يعرفك يجهلك
منصور : (لسالم) الحمد لله كانت رقبتي هتطير
سالم : ومين سمعك .. أنا اتشاهدت
بشير : أشهد أن لا اله الا الله
منير : و أن محمد رسول الله
الرئيس : اتفضل يا شيخ ارتاح هنا علي كرسي العرش
العجوز : بس يا ابني
الرئيس : لا لا لايمكن .. كل المقطم دول حبايبنا
العجوز : ما دام مصر يا ابني ( يجلس علي الكرسي) ياه ..
كرسي مريح
الرئيس : عجبك يا شيخ
العجوز : (لنفسه ) شيخ .. عجبني يا ابني .. تعرف
الرئيس : ايه
العجوز : أنا عرفت دلوقتي ليه انتوا لما بتقعدوا علي
الكرسي
مش
بترضوا تسيبوه خالص
الرئيس : ليه يا شيخ
العجوز : الكرسي مريح قوي لدرجة اني بفكر انام واصحي
و اكل
واشرب عليه هههههه
الكل : ههههه
الرئيس : تنور يا شيخنا .. بس حضرتك معرفتنيش بنفسك كويس
.. قصدي أنا متربي في المقطم من صغري .. مشوفتكش
العجوز : ماهو انا مكنتش بظهر كتير في المقطم
( يشير
ليقترب . يهمس في أذنه ) كان عندي مهما بره .. سرية
الرئيس : الله اكبر .. ده حضرتك من القيادات يعني
العجوز : أه طبعا .. انت تعرفهم كلهم
الرئيس : اللي يعرفهم كلهم المرشد بس
العجوز : الحمد لله
الرئيس : الحمد لله ؟
العجوز : (يشير لنفسه)
ان جات الفرصة وعرفت احد منهم
الرئيس : طب حضرتك تخش تريح في اوضتي .. شكلك تعبان قوي
العجوز : اللي تشوفه يا ابني
الرئيس : (ينادي) بشير
منير : أيوه يا فندم
العجوز : بقول بشير يا غبي
بشير : انا هو يا فندم
الرئيس : وصل الشيخ يريح في سريري و محدش يزعجه
العجوز : تعيش يا ابني ( يدخل الحجرة)
منصور : بس يا فندم إحنا متحققناش من شخصيته
الرئيس : ما كل يوم بيدخل القصر مشفتوش ليه
سالم : ما علينا الراجل ده مشفتهوش قبل كده في المقطم
الرئيس : أنت تروح للكبير قوي و تشوف القصة ايه ( تخرج
زوجة الرئيس تصرخ )
أم هيثم : يا لهوي .. يا خرابي
الرئيس : ايه فيه إيه أم هيثم
( يدخل العجوز
يضع يديه علي كل حته في جسده)
العجوز : آه يا حسمي ... آه يا كلي
( يقترب منها . يبتعد مذعورا) لا لا
(تخلع
الشبشب وتضربه ) الحقني ياريس .. أنا في عرضك
(
الحرس يحاول انقاذ العجوز . أم هيثم تدفعهم .
يسقطوا جميعا علي الارض )
أم هيثم : كلب .. أنا .. ( ينجح الحرس في تخليصها ) أنا
الرئيس : اهدي يا أم هيثم السكر يعلي عليكي
أم هيثم : هو لسه هيعلي ... اللي علي علي يابو هيثم
الرئيس : أنا نسيت ودخلته عليكي غلط .. حقك عليه
أم هيثم : حق .. حق ايه (تشير للعجوز) كسر حقك
الرئيس : عمل ايه ؟
العجوز : سيادة الرئيس
الرئيس : نعم يا شيخ
أم هيثم : شيخ !!! انت عارف هعمل ايه فيه ( الكل مذهولا
)
الرئيس : اختشي يا وليه فضحتينا ( للجميع ) كله يطلع بره
( يخرجوا)
العجوز : يا سيادة
الرئيس : اخرس خالص (لام هيثم) احكيلي عمل ايه
أم هيثم : و أنا نايمة لاقيه صوابع بتلعب
العجوز : الرحمة يا ريس
الرئيس : اخرس لما أعرف كل حاجة .. بتلعب في ايه .. اوعي
ام هيثم : مين كنت قطعت يده
الرئيس : ( يأخذ نفسا عميقا ) الحمد لله بعد عن الآي باد
بتاعي
أم هيثم : مش هامك غير اآي باد
الرئيس : انتي الآي باد بتاعي يا قمر
أم هيثم : آه
الرئيس : قولي بقي ومتنشفيش ريقي لعب في إيه
أم هيثم : في الدولاب .. يا خويا لمحت بعيني تلات أربع
صوابع
بتلعب في باب الدولاب
الرئيس : و بتلعب ليه في الدولاب
العجوز : (مترددا) بدور علي مصلية .. عاوز أصلي الصبح
الرئيس : طيب .. طلع عاوز يصلي
أم هيثم : تنظر ليه متنمرة ) يصلي !
الرئيس : أن اللي غلطت ودخلته الاوضه من فرحتي نسيت انك
نايمة
فيها
(للعجوز) استني بره ياعم الشيخ (يخرج)
أم هيثم : الراجل ده مين وازاي تدخل غريب عليه
الرئيس : (متوتر) انتي عارفه مصر دي خرم ابره .. ولما
مسكتها
أم هيثم : كلمني عن البيت مش مصر .. ايه اللي دخله عندي ؟
الرئيس : اقولك .. الرجل ده جاي من المقطم .. و المقطم
هضبة
صخرية كبيرة قوي .. فيها ......
أم هيثم : انت هتشرحلي المقطم ... رد
الرئيس : انتي عارفة ان لو جه القصر حد من رجالة المقطم
ومقومتش معاه بالواجب الكبير قوي بيعمل ايه
معايا
أم هيثم : ومن امتي رجالة المقطم بتيجي أوض النوم
الرئيس : بقولك غلطة ..
ايه مبتغلطيش خالص
(يتنحي جانبا . تقترب منه بدلال )
أم هيثم : أبو هيثم متزعلش
الرئيس : لا زعلان منك
أم هيثم : (منذرة) خلاص
الرئيس : طبعا خلاص يا ست الكل .. روح يا عم الحاج لبشير
بره
هيوديك
أوضة مريحة ( يخرج العجوز )
(يدخل سالم ينهج )
سالم : سيادة الرئيس جه جه
الرئيس : ايه المباحث كبست علينا
أم هيثم : مباحث ايه اللي تيجي قصر الرئيس
الرئيس : أول رئيس منتخب
أم هيثم : انا عاوزك يا حبيبي فاهم مش حافظ
سالم : مش وقنته انت عارف مين بره ؟
الرئيس : ما هي قالت لك .. أنا الرئيس ميهمنيش مين بره
سالم : ده الأساسي .. نمرة اتنين في تنظيم الإخوان السعداء
الرئيس : الأساسي جه هنا .. أكيد فيه جديد .. خليه يدخل
(يدخل الأساسي) أهه دخل كالعادة .. فجأة
الأساسي : إيه يا سيادة الرئيس مش جاهز لاستقبالي
أم هيثم : العفو يا أساسي أنت الخير و البركة .. أتفضل
(
للرئيس ) أنا داخلة أحضر حاجة تليق بالأساسي (تدخل)
الرئيس : أتفضل أستريح
الأساسي : استريح ايه .. مفيش وقت
الرئيس : فيه ايه .. أوامر جديدة من الكبير
الأساسي : الوضع خطير جدا
الرئيس : يا ساتر .. ازاي
الأساسي : فيه مؤامرات ليل نهار علي الجماعة .. وطبعا
المفروض يرجعوك لأصلك و يبيدوا
الجماعة كلها
الرئيس : (لنفسه) كل شوية يفكرني بأصلي .. مش كفاية
مسيطر
علي فلوس الجماعة
الأساسي : صح كده
الرئيس : (مفزوعا)
أنت سمعتني
الأساسي : سامعك بوضوح .. فيه حاجة بتخفي عليه ؟
الرئيس : لا لا سماح المرة دي
الأساسي : علي ايه .. ده هو اللي مفروض يحصل
الرئيس : قصدك ايه ؟
الأساسي : نخلص منهم .. مش ده اللي بيتفكر فيه ؟
الرئيس : طبعا طبعا
.. هما مين ؟
سالم : أعداء الجماعة يعني أعدائك فخامة الرئيس
الرئيس : أكيد .. تفتكر ايه اللي فكرت فيه يا أساسي اكيد
هو ده
الأساسي : افهم كويس اللي لازم يحصل .. إننا نمكن الجماعة
ونديهم
الصلاحيات كلها .. لو ضاعت الفرصة
هنرجع
تاني للسجون
الرئيس : لا ..... سجون
تاني .... لا
الأساسي : يبقي
دي فرصتنا
الرئيس : هتعمل ايه في الجيش اللي قاعد لنا علي الواحدة
الأساسي : نعمل ايه ؟
الرئيس : مفكرتش في اللي ممكن يعملوه فينا
الأساسي : ودي تفوتني .. دي شغلتك يا ريس
الرئيس : أزاي
الأساسي : لو بصيت عليهم هتلاقيهم ملوا من الوزير كبر
بقي
و سنين في السلطة وفيه أكيد اللي بيتمنوا يطلعوا علي
حسابه
الرئيس : لاقيته نمرة أتنين في الجيش
الأساسي : 2و1 وجهان لعملة واحدة .. عملة بتكره الإخوان
الرئيس : حيرتني .. قصدك مين
الأساسي : اسمه الحركي في الجماعة بيكو و من فترة بنرتب
معاه و هو ميال لينا
الرئيس : بيكو .. مفيش حد اسمه بيكو خالص
الأساسي : يا جدع بقولك اسمه الحركي
الرئيس : آه
الأساسي : هو
معقول فيه حد في الجيش بالاسم ده
الرئيس : معلش اعذرني مشاغل الحكم
الأساسي : هنهرج هو انت بتعمل حاجة غير انك بتمضي علي
قرارتنا
الرئيس : (لنفسه ) يا ما نفسي أخلص منك
الأساسي : أيوه
الرئيس : نفسي أخلص منك
الأساسي : إيه
الرئيس : أخلص منه وامسك الجيش .. بس الهاء بتعك
مع الكاف أنت عارف
الأساسي : بعدين
نعالجك من الهاء و الكاف .. خلينا في شغلنا
الرئيس : طبعا خلينا في شغلنا
الأساسي : بعد نص ساعة هيبقي علي رأس الجيش خادمنا
الأمين
الرئيس : بعد قد إيه
الأساسي : نص ساعة
الرئيس : كام دقيقة يعني
الأساسي : يانهار اسود .. هيه الساعة فيها كام دقيقة
الرئيس : خمسين
الأساسي : (مندهشا)
طب طب خمسين يبقي نصهم
الرئيس : 20 دقيقة
الأساسي : بس كده استني عشرين دقيقة و كل حاجة تبقي
في
أيدك .. يا بركة
الرئيس : (يعد)
واحد .. أتنين (تدخل زوجته )
أم هيثم : بتعمل ايه ؟
الرئيس : (ينتفض مذعورا ) خضتيني يا ام هيثم .. فيه حد
يخش كده
أم هيثم : انت بتعد ايه ؟
الرئيس : (بصوت منخفض ) مش الاساسي هيخلي الجيش خاتم في
صباعي
أم هيثم : في صباعك وللا صباعه
الرئيس : يعني ايه ؟ انتي تعرفي حاجة ومخبياها ؟
أم هيثم : أصلي و أنا بدردش مع مرات الاساسي أم
الموكوس سمير وقعت في الكلام وقالت ان جوزها
عاوز
تبقي البلد خاتم في صباعه
الرئيس : هيه قالت كده
أم هيثم : ولما سألتها تقصدي ايه ؟ ... غيرت كلامها
وقالت
تبقي
خاتم في ايد الجماعة يعني
الرئيس : بقي كده
أم هيثم : امال ايه .. هتعمل ايه معاه
الرئيس : سيبيني
دلوقتي
أم هيثم : طب براحتك (تخرج )
الرئيس : أنا عارف إن قلبه أسود وعمره ما هيسيبني
أتهني
بالكرسي أعمل إيه فيه ؟ للأسف الجماعة
حمياه .. دول سيطروا علي القصر و عارفين كل كلمة
ونفس
بتنفسه ... مفيش غير العجوز (ينادي) يا بشير
يا بشير .. أنت يا غبي
بشير : ( يدخل
مسرعا ) أمرك يا ريس
الرئيس : (بصوت خافت) فين العجوز
بشبر : إيه
الرئيس : فين العجوز
بشير : يافندم علي صوتك
الرئيس : ( يمسك بتلابيبه ) فين العجوز ياحيوان
بشير : العجوز
.. العجوز نايم في حمام سيادتك
الرئيس : ايه
بشير : حضرتك اللي موصي نسيبه براحته
الرئيس : هاته بسرعة هنا (يدخل العجوز)
العجوز : أنا جيت وحدي
الرئيس : (لبشير ) غور من وشي (يخرج بشير)
العجوز : مال معالي الرئيس غضبان كده
الرئيس : موضوع هيجنني
العجوز : عارفه
الرئيس : هما قالوا ليك .. أكيد عنك تفسير لكل شيء
العجوز : أنت
أكيد مخضوض من القصر ده .. و حاسس إن الكل حاسدك و عاوز يشيلك من العرش .. ااقف
مكانك
الرئيس : ( مرتبكا) فيه إيه
العجوز : ( ينظر لعينه) عينيك باين فيهم القلق و التوتر
الرئيس : و بعدين
العجوز : بص ياريس
الرئيس : ايوه يا بركة
العجوز : لازم عينيك تبقي صخرة متعكسش اللي بيجري جواك
.. في السياسة خصومك لو حسوا باللي بتفكر فيه
الرئيس : هيحصل ايه
العجوز : يجهضوا كل خططك وتبقي رئيس سابق
الرئيس : ايه
العجوز : حي .. ده لو مبقتش ريس راحل
الرئيس : (قلقا) و بعدين .. أنا حاسس اني في كابوس مش
قادر أطلع منه خالص
العجوز : أنا جنبك .. هساعدك
الرئيس : انا في عرضك ساعدني
العجوز : هساعدك
الرئيس : خرجني من المتاهة دي
العجوز : وتسمع الكلام
الرئيس : طالما هتساعدني أنا هبقي تحت أمرك
العجوز : قول أنا مش استبن أنا رئيس الكل
الرئيس : أنا مش استبن أنا رئيس الكل
العجوز : أنا مش بلجلج
الرئيس : أنا مش بلجلج
العجوز : أنا صبح أبلج
الرئيس : أنا صبح أبلج
العجوز : استعد يا سيدي الرئيس مصر كلها بين ايديك
الرئيس تفتكر .. يعني أقدر أعين ابني في التليفونات
العجوز : ايه
الرئيس : ما تخدش في بالك كان حلم زمان
العجوز : استعد عشان طالعين للناس اتفضل معالي الزعيم
( يخرج بثقة و العجوز وراءه )
اظــــــــــــــــــــــــــــــــــلام
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق