هنا كل ما كتبت من مقالاتي وما نشرت هو عالمي مفتوح أمامكم أتمني اقامة طيبة


الثلاثاء، 5 يوليو 2011

مسرحية أبطال من البوسنة ج1 - محمد خطاب





توثيق :
من أفكار علي عزت بيجوفيتش أول رئيس البوسنة و الهرسك :
ينبغي للعالم الإسلامي أن يأخذ من الغرب روح العمل و التنظيم و الانضباط ، و أساليب البحوث العلمية ، وتطوير التقنية ، مع التأكيد علي أن الغرب ليس قدوة فيما يتعلق بالنظرة للحياة و الأخلاق و الحياة الأسرية ، لأن نمط الحياة الغربية في معظم هذه الأمور مثال لما يجب أن نتحاشاه في حياتنا)
و عن وحدة الأمة :
(لابد أن ينتظم مئات الملايين في وحدة جامعة متينة ، لأن أمة ممزقة لا سيادة لها ، وعلينا اليوم أن نتقدم بخطوات واثقة علي طريق العودة إلي سيادة أنفسنا ومستقبلنا .. و إقامة مجتمع إسلامي موحد من المغرب لأند ونسيا )
شخصيات المسرحية :
فاضل : الأب
فضيلة : الأم
دينو : الأبن
نورا : الأبنة
هاما : زوجة دينو - صربية
باليتش : قائد من صرب البوسنة
ميكولا : عسكري صربي
زلاتكو : عسكري صربي
المقاومة البوسنية :
سلمي
جميلة
عليه
راجي
شاكر
عامر
حسناء
مفتتح
سلوبودان - كارازديتش ـ توديمان
سلوبودان : ايه أخبار المذابح عندكم فى البوسنة
كارازديتش : عال العال .. الولاد مش سايبين شبر فى البوسنة مادمرهوش ..
سلوبودان : هايل
كارازديتش : ولا ارض محروقهاش
سلوبودان :جميل
كارازديتش : رافعين شعار (الأرض المحروقة) اللي سيادتك اعلنتوا بحكمه عليهم
سلوبودان : والنساء والأطفال
كارازديتش : الأطفال بنخلص عليهم أول بأول .. أما النساء
سلوبودان : أوي تكون قتلتهم
كارازديتش : مش ممكن لأن دول اللي هينجبوا لنا أبناء صربيين [يضحكوا ] ليهم نفس حقوق المسلمين في الأرض
سلوبودان : وبكده تختفي دولتهم … عاوز دم … لازم الدم يوصل من عندك لحدود صربيا
توديمان : و إحنا إيه اللي نكسبه لما نتعاون معاكم
سلوبودان : تحفظوا أرواحكم ..
توديمان :بس
سلوبودان : وتاخدوا حته من البوسنة يا توديمان ..
توديمان : الشعب الكرواتى متضايق علشان مابنشاركش فى حرق الارض .. ولا بنرفه مع نساء البوسنة المسلمات
سلوبودان : أبعت له يا كارازديش شوية نسوان من اللى عندك .. وبالمرة كبريت يحرق الأرض اللي يحبها . الكروات والصرب أولاد خاله . { يضحكوا }
اللوحة الاولى
المكان : منزل فاضل بمدينة روجاتسيا
الزمن : يوم الغزو
الديكور : (صالة المنزل ، بابان فى العمق يؤديان الى حجرتين وسلم فى المواجهة يؤدى للدور الثانى ، شباك فى منتصف الحجرة تطل منه مئذنة جامع روجاتسا . أثاث فاخر ينم عن ثراء ، سجادة حمراء فى وسط الصالة .. وبعض الفوتيهات ومنضددة صغيرة عليها تليفون . رف فى الحائط فوقه راديو .
( أصوات رصاص ومدفعية .. تزداد وتنخفض طول العرض . فضيلة تصلى فى خشوع . فاضل يتصفح الجريدة فى اهتمام ، بينما تدخل هاما حاملة صنية الشاي تبدو عليها آثار الحمل . صوت انفجار عالي ، تقع الصينية من يدها وهى تصرخ .. يندفع فاضل نحوها للاطمئنان عليها
فاضل : هاما .. حصل حاجة
ماما : { مفزوعة } لا … أنا بخير … بس الصينية وقعت .. أروح أجيب حاجة أنشف الأرض
فاضل : خليك مرتاحة
هاما : طب اعمل شاى تانى
فاضل : اقعدى { صمت } انا ملاحظ انك اليومين دول عقلك شارد .. زى ما تكون فيه حاجة شاغلاك
فضيلة : { تنتهى صلاتها } فيه حاجه مزعلاك مننا يابنتى
هاما : { تبكى } بنتى
فضيلة : طبعا بنتى … عندك شك فى كده { صمت } انتى لك معزه عندى اغلى من معزة اولادى دينو ونورا
فاضل : حد يلاقى ناس بتحبه كده ويبكى { صمت } دينو مزعلك … قالك حاجة ضايقتك
هاما : لا …. بس كل ما افكر فى اللى بيحصل حوالينا …. احس بالحزن والخجل منكم
فاضل : وانت ذنبك ايه
هاما : ذنبى انى من الصرب واللى بيقتلوا فيكم بلا رحمة
فضيلة : وانتي ذنبك ايه
هاما : المفروض انهم اهلى
فضيلة : بس انتي حاجة مختلفة عنهم .. هما اتغيروا وانتي لا
هاما : بس
فضيلة : انتي مرات ابني ..اللي شايلة حلمنا في الوحدة
هاما : نفسي اعرف ايه اللي حصل .. ايه اللي غير الدنيا حوالينا
فاضل : للآسف لوثه أصابت عقول الصرب …. ما عدوش بيشوفوا غير اطماعهم حتى انهم دنسوا المقدسات وابادوا الاطفال والكبار .
فضيلة : اغتصبوا النساء
فاضل : بقروا بطون الحوامل …… شئ فظيع . لولا انى كبرت كنت مسكت سلاح وحاربت لكن للاسف بقيت اتحرك بالعافية
هاما : (تنظر لبطنها) قدرك يابنى تتولد فى جو كله كره وحقد
فاضل :ويمكن زي ما قالت فضيلة .. حفيدنا المنتظر .. هو اللى يوحد المشاعر بين الصرب والمسلمين والكروات .. مين يعرف
هاما : يارب يا عمي
فضيلة : { لفاضل } ابني دينو .. مفيش أخبار عنه فى الجورنال
فاضل : { بعطف } تفتكرى أنهم هيكتبوا إخبار ابنك فى الجورنال { صمت }
فضيلة : دايما كاسفني
فاضل : و انا أقدر . انتي الخير والبركة وعموما دينو كاتب تحقيق عن مدينة يزروا هايل
هاما : كاتب إيه
فاضل : كلام محزن … الصرب اقتحموا القرية ليلة أمبارح وأبادوا سكانها عن آخرهم وهم الآن على أبواب شيلدوفيتشى { بحزن } اقتربوا مننا كثير
هاما : مجرمين … مفيش حد قادر يقف فى وشهم
فضيلة : ازاي يا بنتي وانا معناش سلا ندافع عن نفسنا { تدخل نورا }
فاضل : أدى صحفية المستقبل وصلت
نورا : { تبدو مهمومة } السلام عليكم
فاضل : وعليكم السلام
فضيلة : مالك يا بنتي مهمومة كده
فاضل : حصل حاجة
نورا : مسمعتوش الراديو
{ تتجه نورا ناحية الرايو. تفتحه }
ص . الاذاعة : اصدر مجلس الامن اليوم قرارا يشجب فيه الاعمال العدوانية التى يقوم بها الصرب تجاه شعب البوسنة الاعزل . كما قرر مجلس الامن حظر السلاح عن البوسنة والهرسك ويبحث المجلس الان مشروع قرار قدمته الولايات المتحدة الامريكية يقضى بالاعتراف بدولة البوسنة والهرسك وإرسال قوات من الأمم المتحدة لحفظ السلام الى البوسنة والهرسك .
نورا : { باستنكار } ده ظلم …… ازاى يعاملوا الضحية نفس المعاملة
فاضل : استنى يا بنتى خلينا نسمع باقى الاخبار .
ص الاذاعة : والآن إليكم كلمة الرئيس
ص الرئيس : ان رسالتى للبوسنيين الذى احسوا بخيبة امل اثر رفض الغرب التدخل هى الشجاعة والايمان بالمستقبل لان الشعب الذى يقاتل من اجل البقاء لا يهزم ابدا .
نورا : { بحماس } ايوه .. محدش يقدر يهزمنا
فضيلة { بقلق } بس ابنى خايفه يكون حصله مكروه { صمت } يارب سترك .
فاضل : انتى مش هامك غير ابنك … والمئات من النساء والاطفال والشيوخ اللى بيقتلوا كل يوم دون ادنى رحمة او شفقة .. تحت سمع وبصر العالم { صمت } مش هامك امرهم { بحزن }
نورا : { بانفعال } حتى الدول الاسلامية معترفتش بينا حتى الان .. بالطبع منتظرين اعتراف الدول الكبار بينا الاول .
فاضل : مش عارفين اننا خرزة فى العقد الاسلامى لو سقطنا هتكون البداية لسقوط باقى الدول الاسلامية .
هاما : { بحزن } انا معدتش فاهمة حاجة .. حاسة ان الدنيا بتسود فى عينى {تتحدث كانها فى حلم } كنا امبارح بنلعب ونمرح مع بعض .. مسلم وصربى وكرواتى .. نروح المدرسة والجامعة ايدنا فى ايد بعض … كان بيجمعنا الحب … ايه اللى قلب الدنيا كده ليه ماعدناش طايقين بعض { نورا } فاكره لما كنا فى كلية الاعلام فى السنة الاولى واخوكى فى السنة النهائية
نورا : { بحماس } اول يوم شفت اخويا .. قولتى لى .. انا حاسة ان مصيرى ومصير اخوكى واحد ورغم رفض اهلك لفكرة ارتباطهم .. إلا انك اصريتى وقاومتى ونجحتى رغم مقاطعة اهلك
هاما : وعمرى ما حسيت بالندم …. بالعكس حب دينو وحبكم بيزيد فى قلبى كل يوم عن اللى قبله .
فضيلة : { تنظر لبطن هاما } خلاص فاضل أسبوعين والطفل الجميل بيجى
نورا : وابقي أنا عمه … واتأمر على الولد
فاضل : ومين بقى اللى ح يسيبك تعملى كده { يضحكوا }
فضيلة : تفتكر يا فاضل سبب الحرب دى ايه { الظلام تدريجى فى المسرح . تركيز الاضاءة على فاضل ونورا . }
فاضل : ده مشوار طويل
نورا : بدات الازمة عام 1054 ميلادية
فاضل : لما انقسمت الكنيسة الاثوذكسية والكاثوليكية
نورا : واعقبتها مذابح بين الصرب اللى اعتنقوا المذهب الارثوذكسى والكروات اللى اعتنقوا المذهب الكاثوليكى .
فاضل : فى نفس الوقت ظهرت طائفة البوغميل { السعادة الالهية }تيار اصلاحى داخل الكنيسة الارثوذكسية تختلف معها فى القضايا الدينية والفلسفية .
نورا : البوسنيين اصحاب المذهب الدينى البوغميل … ومن هنا نشات الكراهية بينهم وبيننا
فاضل : حاول الامبراطور البيزنطى القضاء على الطائفة الجديدة .. خصوصا بعد ما اعتنق المذهب الكثير من المسيحيين فى جنوبا فرنسا .
نورا : وقامت مذابح ضدهم .. حيث قتل الامبراطور البيزنطى اكثر من ثلاثة ملايين انسان وما تبقى منهم جاءوا واستوطنوا هنا فى البوسنة .
فاضل : برغم صلابتهم ووقفهم بقوة ضد فرض اى مذهب دينى عليهم الا انهم فتحوا ابوابهم للاسلام … ولما جه الاتراك للمنطقة وهزموا الصرب ولقوا البوسنة بتفتح ابوابها لهم .. المفاجاة اللى كانت فى انتظار الاتراك هى اسلام البوسنيين على يد اتجار المغاربة .
نورا : كان لتحطم الحلم الصربى على صخرة الاتراك والبوسنيين المسلمين اثر اصعب من انهم ينسوه .. اثر ظل مترسب فى نفوسهم تحت سفارات الوحدة التى حملها الاتحاد اليوجسلافى سنين .. وفشل وكان لازم تقوم الحرب ……..حرب تطهير مثل ما بيطلقوا عليها
{ اضاءة جوانب المسرح }
فضيلة : الشعوب ممكن تنسى لكنها مش ممكن تغفر{صوت انفجار . تصرخ نورا .. تهدئها فضيلة . هاما ترسم علامة الصليب .. فاضل يستطلع الامر من النافذة)
فضيلة : { بفزع } فيه ايه يا فاضل { صوت عربات الاسعاف والمطافى . اصوات همهمات من الناس المتجهه لاستطلاع الامر }
فاضل : مش عارف .. كل اللى شايفة نيران مشتعلة بالمنازل المجاورة للجامع .. الظاهر انهم كانوا قاصدين الجامع .. بس الحمد لله القذيفة اخطاتها
نورا : معنى كده انهم قربوا من بيتنا
هاما : وايه العمل دلوقت
فاضل : العمل عمل ربنا
هاما : { بقلق } ياربى .. دينو اتاخر قوى
فضيلة : تفتكرى انهم اصابوه . والا { تكمم فيها بيدها }
هاما : لا …. دينو ح يرجع علشان ابنه اللى لازم يرج للدنيا يلاقى ابوه قدامه
فاضل : { يفتح الاذاعة } استنوا يا جماعة
ص الاذاعة : بعد ان استولى الصرب على قرية يزروا .. سقطت منذ قيل قرية شيلد وفيتشى تحت وطاة الضربات العنيفة للجيش الصربى المسلح باحداث العتاد والاسحلة وما زالت عمليات القتل والسلب والحرق مستمرة داخل القرية من ناحية اخرى تحاصر قوات الصرب مدينة روجاتسيا .. استعداد لاجتياحها . { يغلق فاضل الراديو }
فاضل : هونوا عليكم .. واتذكروا الاية الكريمة { بسم الله الرحمن الرحيم " قل لن يصيبنا الا ما كتب الله لنا . صدق الله العظيم } .. الجميع يصدق وراءه . صمت . يستمعون فى خشوع الى ابتهالات الشيخ عصمت فى جامع روجاتسيا
المجموعة : يا رسول الله يانبى ….. يا رسول الله يا نبى
الامام : { يرد بصوت عذب } يا رسول الله يا نبى .. يارسول الله يا نبى
المجموعة : يارسول الله يا نبى
الإمام : يا نبى
المجموعة : { بصوت يبدا فى الارتفاع تدريجيا } يارسول الله يا نبى
الإمام : يا نبى
المجموعة : مشتاق لنور النبى والنبى مشتاق .. والنبى مشتاق
الإمام : مشتاق يا نبى
المجموعة : شفيعى يوم ا لقيامة والشفيع فيه عزاء
الإمام : مشتاق يا نبى
المجموعة : طه محمد حبيبى للقلوب ترياق .. للقلوب ترياق
الامام : مشتاق لنور النبى .. والنبى مشتاق .. والنبى مشتاق
المجموعة : يار سول الله يا نبى … يا رسول الله يا نبى
الامام : يا رسول الله يا نبى
المجموعة : يا رسول الله يا نبى
الامام : يا بنى …. يا نبى
المجموعة : اشوف حمام الحمى بيحوم فى كل مكان
الامام : مشتاق يا نبى
المجموعة : هو اللى يوم مولده فجر النبوة بان … فجر النبوة بان
الامام : مشتاق لنور النبى … والنبى مشتاق .. والنبى مشتاق
المجموعة : يا رسول .. يا { ينقطع الصوت وسط انفجار مدوى واضواء مبهرة تبدو بجلاء من خلال الشباك يضئ المسرح اضاءة متفاوته بين القوة والخفوت يجرى جميع افراد الاسرة فى كل مكان فى فزع وصراخ . تخفت النار تدريجيا ويضئ المسرح مرة اخرى هاما تقف بجانب الشباك تستطلع الموقف . فضيلة مغمى عليها على احد المقاعد ونورا من وراء احد المقاعد تهرع الى فضيلة
نورا : { بفزع } امى .. فوقى يا امى { تسرع هاما الى احدى الحجرات وتاتى بكوب ماء. ترش نورا قليلا على وجه امها حتى تفيق . فاضل يخرج لاستطلاع الامر . اصوات عربات الاسعاف…}
فضيلة : { فى حالة هيستريا } ابنى …ابنى .. هاتو لى ابنى
هاما : ان شاء الله .. ح يرجع لينا بالسلامة
فضيلة : يارب ارفع مقتك وغضبك عنا .. يا كريم
فاضل : { يدخل وهو فى حالة وجوم }
نورا : شفت ايه يا ولدى
فاضل : { بحزن } منظر فظيع .. حتى المقدسات ما سلمتش من ايديهم .. حولوا الجامع لاثر بعدين .. اختفى كل اللى فيه …{ دقات عنيفة على الباب .. الجميع فى حالة ذعر }
نورا : امى انا خايفه يعتقلونا ويعذبونا .. ويـ { لسانها يعجز عن الكلام }
فاضل : اهدى يا بنتى
فضيلة : { تفتح الباب .. يدخل دينو مرتديا ملابس عسكرية } دينو
دينو : { بفرحة } أمي { يقبل الام ونورا . يمسك بيد هاما يتاملها باعجاب } هاما حبيبتى
{ تحضنه ويضع اذنه على بطنها . طمنينى ابننا عامل ايه فى الظروف الصعبة دى }
هاما : سعيد انه له اب بطل
دينو : مال وشك مخطوف كده ليه
هاما : من الخوف عليك { فاضل يحمحم .. هاما تخجل } أسفه ياعمى اخذت دينو منكم
فاضل : لا خدوا راحتكم .. بس بعد ما نستفهم الاول عن اللى بيحصل حوالينا
فضيلة : { بلهفة } كنت فين يا ابنى .. كده تقلقنا عليك
فاضل : امك من ساعة ما مشيت .. وهيه معيشانا فى قلق عليك ..
نورا : وهاما كانت عاملة اضراب عن الاكل .
دينو : بقى انا غيابى سبب لكم القلق ده كله
فاضل : ارتاح الاول يا ابنى الاول
دينو : ارتاح ازاى بعد المذابح اللى شفتها فى شيلدوفيتشى .. شئ رهيب .. رهيب
نورا : احكى لينا كل حاجة شفتها
دينو : كنت باغطى احداث الحرب .. زى ما كلفتنا جريدة صوت البوسنة { صمت }
نورا : { بالحاح } كمل …
دينو : اقتحمت قوات الشيتينك الصربية وهما بيحرقوا البيوت ويقتلوا الاطفال .. وهما بيغتصبوا النساء .. قتلوا 400 طفل وامراة ورجل قدام عينى ودفنوهم فى مقبرة جماعية بدون رحمة او شفقة ..
{ هاما تنسحب جانبا دون ان يدرى بها احد }
فاضل : { مشير لملابس دينو } انت انضميت للجيش البوسنى
دينو : انضميت للفدائيين
فضيلة : { بلهفة } وحاربت
دينو : { بفخر } زى اى وطنى مخلص بيحارب
نورا : احكى لينا ازاى حاربت .. وازاى نفدت منهم بعد ما استولوا على القرية
دينو : حاربنا بكل حاجة وصلتها ايدينا .. انابيب الغاز وبنادق الصيد .. وسكاكين ومطاوى وعصى وحجارة .. { صمت } قاومنا رغم عدم تكافؤ القوة بينا وبينهم .. قاومنا رغم استشهاد كثير مننا .. لكنهم ماتوا وابتسامة الرضى على وجوههم لانهم ادوا ادوارهم بكل بسالة ..
فضيلة : وبعدين
دينو : قدرنا نستغل ثغرة فى صفوفهم هربنا منها .. وجيت علشان اخدكم لمكان بعيد عن هنا .. يكون أمان .. استعدوا كلكم
نورا : { بقلق } هما قربوا كثير
دينو : قربوا .. بس انا عارف طريق مختصر نخرج منه لمكان امن
فاضل : { بسخط } جه اليوم اللى نسيب فيه بيتنا ونهرب زى الفيران المذعورة قدام شوية لصوص .. حسبي الله ونعم الوكيل
فضيلة : ازاى نسيب البيت اللى اسسناه انا وانت طوبه طوبه .. البيت اللى ياما شفنا فيه لحظات واوقات جميلة .. وجيراننا ازاى نعوضهم .. صعب … حاسة لوسيبنا البيت ح اموت
دينو : لو قعدنا ح نموت .. بس بعد ما يتلذذوا بتعذيبنا .. أشكال وألوان .. ارجوكى يا امى انا شفتهم بيعملوا ايه فى الأسر اللى بياسروها .. ده حتى الاطفال مبيسلموش من ايدهم .. خلينا نسيب المكان ده وخلى كل حاجة زى ما هية .
فاضل : جهزى هدمتين وهاتى الفلوس والدهب .. الرحلة طويلة ومصاريفها كتير . مش ماعقوله نسيبهم للاوغاد دول
فضيلة : { وهى تصعد السلم } تعالى معايا يا نورا نجهز حالنا .. حسبى الله ونعم الوكيل
دينو : { لهاما } واقفه بعيد ليه { صمت } الكلام خدنى ونسيت { هاما تبكى } وينسحب فاضل خارجا .. مالك ..
هاما : مفيش
دينو : مش اتفقنا ان دموعك غالية عليا … ولا انتى ناوية تزعلينا .
هاما : ما اقدرش على زعلك
دينو : امال بتبكى ليه .. عاوزه ابننا يطلع كشرى { تبتسم هاما } الله .. اجمل ابتسامة
هاما : وحشتنى قوى { صمت } وكل ما أفكر أنى ممكن أتحرم منك فى اى لحظة باحس بتعاسة
دينو : ده اللى مزعلك
هاما : وهو البعد عنك شوية … دا الموت بعينه
دينو : عشان كده لازم نهرب بحبنا من وسط الجحيم ده { صمت } هواديكم مكان امن
هاما : { متراجعه فى شك } هتودينا … هو انت مش ح تكون معانا
دينو : { بحنان } انتى عارفه يا حبيبتى انى ضمن مجموعة من الفدائيين .. وما اقدرش اتخلى عنهم ولا عن الواجب المقدس
هاما : يعنى ح نفترق تانى
دينو : لازم نحرر الوطن .. لاجل ابننا يتولد حر ابن احرار
هاما : { فى شرود } وارجع اعد الساعات والدقائق والثوانى فى انتظارك
دينو : لازم نضحى
هاما : الانتظار مر { تحاول الجلوس بصعوبة } حاسة بجسمى بيتنقل
دينو : { يسندها } ارتاحى يا حبيبتى { يدخل فاضل وفضيلة ونورا }
دينو : فين حاجاتكم
فاضل : احنا قررنا نفضل فى بيتنا
نورا : مش لازم نسيبهم ياخدوا كل حاجة على الجاهز
فضيلة : لو كلنا هربنا يابنى .. هاتختفى دولتنا من الوجود
نورا : وهو ده اللى هما عاوزينه .. ارض بلا شعب
دينو : لكن وجودكم هنا ..هو الموت بعينية
فاضل : الموت ح يصيبنا فى كل مكان
نورا : يبقى نواجهه هنا
هاما : وانا معاكم
فاضل : { باشفاق } بس انتى حامل يا بنتى و ….
هاما : { مقاطعه } ابنى لازم يتولد فى بيته
دينو : انا فخور بيكم .. حبى ليكم عمانى عن حاجات كثيرة .. فعلا مش لازم نتخلى عن اى شبر من ارضنا .
الجميع : نقعد ونواجه
{ صمت . يجلسوا . اصوات الرصاص والانفجارات تقترب . فضيلة تمسك بمصحف وتقرأ بصوت هامس . يقوم دينو يفتح الرايو }
ص الاذاعة : { جاءنا هذا النبا العاجل . اعترف مجلس الامن فى ساعة متاخرة من صباح اليوم بجمهورية البوسنه والهرسك .. كما شجبت الاعمال الوحشية من جانب الصرب وطالبت جميع الاطراف بضبط النفس }
فاضل : الله اكبر
فضيلة : الحمد لله
نورا : اخيرا اعترفوا بدولتنا
فاضل : المهم يتدخلوا قبل ما قوات الصرب تبيد شعبنا
هاما : يارب يجعل السلم على ارضنا وبلدنا { ترسم علامة الصليب } ويعود الحب والوئام
الجميع : امين
{ اصوات خطوات اسفل المنزل .. واناس بيهمهمون }
فاضل : { لدينو } اقفل الراديو { لنورا } اطفى جميع الانوار .
(الجميع جالسون فى حالة من الارتباك . ضوء ضعيف يكاد يبين وجوههم . صوت دقات قلوبهم )
صوت : انت اطلع من هنا … وانت خليك هنا .. وانتو تعالوا معايا
صوت اخر : تفتكر ان ده البيت اللى جات لينا معلومات عن وجود ارهابى عندهم
الصوت الاول : هو بعينه .. وبعدين هو مش هو .. لازم نفتشه علشان نحصى الغنائم
{خبطات عنيفة على الباب .. رعب يسيطر على الاسرة }
صوت : { زاعقا } اكسر الباب { يفتح الباب تحت وطاة الضربات } يدخل الجنود يتقدمهم ضابط يبدو عليه العصبية والقسوة . يضئ الجنود النور . يقف افراد الاسرة .
باليتش : { بسخرية } يعنىانتوا موجودين فى البيت .. طب مش لما يجى ضيوف عندكم يخبطوا على الباب تفتحوا لهم .. كنتوا فاكرين اننا ح نزهق ونمشى ها … ها .. ها
باليتش : { الجنود يضحكون } يظهر احنا هنتقل عليكم شوية
{ يجلس على احد المقاعد فى يده اوراق يتصفحها .. يعلق احد الجنود صورة سلوبودان مليوفتش وعلم صربيا وصورة كارادويتش زعيم صرب البوسنة . باقى الجنود يصوبون اسلحتهم نحو اسرة فاضل . باليتش يتصفح الاوراق فى يده باهتمام }
باليتش : انت بقى دينو .. { صمت } الارهابى
دينو : اللى بيدافع عن وطنه ما يبقاش ارهابى
باليتش : وكمان بتعلى صوتك { يضرب احد الجنود دينو بمؤخرة البندقية . يتالم دينو }
الجندى : الزم ادبك ياحمار
باليتش : { ينظر لنورا بشهوة } القمورة ده اختك
فاضل : دى ملهاش ذنب . لو فى حاجه حاسبنى انا عليها
باليتش : ما هو انت لوكنت راجل .. كنت بعدت ابنك من الاول عن سكة الارهابيين ..
شوية العيال دول اللى فاكرين انهم ممكن يهزموا قوات الشتنيك بكل قوتها وجبروتها . فاكرين انهم يقدروا يقفوا قدام مشروع صربيا الكبرى هأ هأ { الجنود يضحكون }
فاضل : وايه المطلوب مننا
باليتش : احنا عاوزين ابنك يتعاون معنا .. اذا كان عاوز ليكم الخير
دينو : { مستربيا } اتعاون ازاى .. اذا كنتم تقصدوا انى ابلغ عن زملائى … فده مستحيل
باليتش : { يتفرس وجه دينو . يقرا الملف الموجود فى يده } الاسم : دينو .. السن : خمس وعشرون عاما .. الزوجة : هاما صربية – المهنة : صحفى { صمت . يضيف } ارهابى عضو فى خلية ارهابية هدفها القضاء على الشعب الصربى { يغلق الملف . لدينو } انت شاب شجاع وذكى فى ايدك انقاذ اسرتك ان اردت .. ساعدنا نساعدك .
دينو : مستعد اساعدكم بس بشرط
باليتش : { بسخرية } شرط .. قول يا سيدى قول شرطك
دينو : اسرتى ترحل الاول بسلام وبعدها
باليتش : { مقاطعا } ح يحصل .. بس فى الوقت اللى احنا نشوفه مناسب
دينو : متي
باليتش : لما تجاوبنى على بعض الاسئلة البسيطة { مؤكدا بصراحة } .. ساعتها اسيبك ترحل لاى مكان تحبه انت واسرتك .. او تبقى معانا كمواطن صالح . نرعاك ونحميك .. غير المكافاة اللى ح تاخدها
باليتش : { بود } اجلسوا الاول .. اولا عاوزك تعرف حدود قوتنا .. احنا نملك اكبر جيش فى اوروبا .. وانت عارف ان القوى دايما بيفرض كلمته على الضعيف …. يعنى مافيش دولة هتمد ليكم يد العون .. سيبك من الكلام الفاضى والثرثرة اللى بتحصل فى الامم المتحدة .. كل ده تمثيل .. يعنى اعترافهم بدولة البوسنة والهرسك مش معناه انكم ح تحكموها .. فاهمنى طبعا .. من ناحية تانية الحرب ح نكسبها … ح نكسبها .. وشوية الارهابيين اللى بيسموا نفسهم وطنيين ح نفعصهم زى الحشرات .. خليك ذكى واتعاون معانا .. { صمت } طبعا انت عارف مكان الخلية الارهابية اللى كنت منضم ليها
دينو : { بغضب } احنا مش ارهابيين
باليتش : احنا .. بتعتبر نفسك جزء منهم جميل { صمت } وعموما نعدل الجملة .. رجالكم الشجعان .. قولى بقى موجودين فين
نورا : { محذرة } متقولش يا دينو { يضربها عسكرى بمؤخرة سلاحه . تسقط مغشيا عليها . فاضل يحاول الدفاع عنها يتراجع امام فوهات البنادق المصوبة اليه }
فضيلة : { تحاول افاقتها } هيه بنتى تستحمل الضرب ده كله… منكم لله
باليتش : { لدينو } وصلنا لحد فين
هاما : { لدينو } اوعى تبيع وطنك وتقول لهم حاجة
باليتش : { زاجرا } .. اخرسى .. انا ممكن احاكمك بتهمة الخيانة العظمى
هاما : { بسخرية } خيانة عظمى لمين … لقتلة وسفاكين دماء زيكم { الجنود الصرب ينزلوا السلاح وينتبهون لكلام هاما }
باليتش : { محذرا } انتى كده بتعيبى فى النظام .. وبتهاجمى سياسة دولتنا
هاما : بكرة يجى اليوم اللى الشعب الصربى يكتشف فيه حقيقتكم ويحاكمكم على جرايمكم فى حق البلد .. وحق الدين المسيحى اللى لوثتوه بافعالكم الحقيرة ضد شعب اعزل مسالم
باليتش : احذرى الفيض كال بيا .. ولولا انك صربيه كنت خليت الجنود
هاما : { مقاطعة } يقتلونى ما انتو قتلتوا احلام الشعب كله .. يغتصبنى ما انتو اغتصبتوا حقوق الغير فى الحياة .. وحقوق شعبنا فى العيش بسلام
باليتش : { يصفق بسخرية } شئ مؤثر جدا { للجنود } مش كده { الجنود ما زالو منتبهين } { زاعقا} انتباه .. فيه ايه .. ارفعوا سلاحكم يا أغبياء { لدينو } طبعا أنت أعقل من انك تسمع لكلامهم { صمت } أنت عارف تعاونك مش بس ح ينقذ أسرتك .. ده ح يقلل من خسائركم للأرواح لأننا بعدما نقض على الإرهابيين ح نصدر عفو عنكم
فاضل : { ساخرا } عفو …. بعد ما قتلوا الآلاف من شعبنا البرئ …. بعد ما حرقوا القرى جاى تتكلم عن العفو
باليتش : { بعنف } اخرس .. مش عاوز صوت هنا يعلى على صوتى .. انا بس اللى اتكلم هنا { زاعقا } ميكولا .. { يدخل جندي نحيف . يخرج باليتش سيجارة } انا ح اعرف ازاى اربيكم
باليتش : ميكولا { يسقط ميكولا على الارض } قوم يا مصيبة
ميكولا : نعم يا سيدى { ينظر لقدمه } اسف يا سيدى ما رفعتش الشراب .. اصلهم ما لاقوش شراب على مقاسى فى الجيش … تصور بيقولوا رجلى نحيفة { يضحك }
باليتش : { متبرما } انت ح تحكى لى قصة حياتك
ميكولا : { ببلاهة } متفكرنيش بقصة حياتى .. انت عارف
باليتش : { مقاطعا } اخرس يا غبى اخطر حاجة عملتها قوات الشتنيك اعتمادها على حثالة الشعب الصربى .. من الاصلاحيات والسجون والعاطلين عن العمل .. حثالة { لميكولا } شايف الراجل ده { يشير لفاضل } خده بره لحد ما اقولك هنعمل فيه ايه
ميكولا : حاضر يا سيدى .. { يتجه نحو فاضيلة } يمسك بذراعها يللا بينا { ترتجف فضيلة .تنزع زراعها}
باليتش : بتعمل ايه يا مصيبة
ميكولا : باخد الراجل ده .. حسب الاوامر
باليتش : دى ست .. ياحمار الراجل اهوه قدامك
ميكولا : { يتامل فضيلة } دى ست ها ها … جميلة وجسمها بيشع حرارة تدفئ .. ممكن اخدها بدل الراجل
باليتش : نفذ الاوامر يا غبى .. والبس نضارتك لحسن تودينا فى داهية
ميكولا : سقطت منى فى الحرب
باليتش : غور من وشى وخليهم يعملوا ليك نضاره
ميكولا : { يتحرك بمفرده } راجل عظيم قلبه طيب
باليتش : استنى يا غبى ….. رايح فين
ميكولا : افصل نضارة
باليتش : بعدين .. دلوقتى خد الراجل ده معاك .. ومتورنيش وشك تانى
ميكولا : { ياخذ فاضل . لنفسه وهو خارج } .. راجل غبى قاسى .. { تحاول نورا منعهم . احد الجنود يدفعها فتسقط على الارض }
نورا : انتو ناوين تعملوا ايه فى بابا
باليتش : ماتخافيش ... لو تعاونتوا معانا ح يرجعه لكم .. والا
دينو : هنت ..
باليتش : { بخبث } مش عارف انت واخد الموضوع بحساسية ليه .. دى معلومات بسيطة .. يعنى مثلا زى ما قولت من شوية مكان الخلية اللى بتعمل معاها في…مصادر تسليحكم .. ازاى بتحصلوا عليها .. اسئلة سهلة تجاوب عليها تاخد صك الحرية وترحم امك واختك ومراتك ووالدك المسن من البهدلة .. فاهمنى طبعا ..
فضيلة : لا يا دينو اوعى تخون وطنك { دينو ذاهلا ينظر حولة حائرا }
باليتش : لو رفضت امك واختك ومراتك ح نقدمهم طعام شهى لجنودنا
نورا : احنا ممكن نتحمل اى عذاب الا عذاب الخيانة
باليتش : فكر بايجابية اقولك انا هاساعدك فى التفكير { ينادى ميكولا }
ميكولا : { يدخل يتعثر فى بنطلونه } اسف يا سيدى البنطلون الملعون طويل .. وبيتعمد يوقعنى .. بس ح اقصه
باليتش : هات الراجل اللى بره { ميكولا يخرج وياتى بفاضل بسرعة بشكل مسرحى } الخبرة علمتنى ان لما صديق زيك يتعثر فى التفكير .. اساعده بانى { يطلق الرصاص على فاضل } اقتل اقرب شخص ليه
جندى : تنشين هائل { نورا تحاول الوصول لابيها فيمنعوها الجنود . فضيلة تصرخ وهاما تبكى ودينو واجما }
نورا : مجرمين .. اندال .. والدى .. قتلوه غدر الكلاب
ميكولا : { بتاثر } قتلت الراجل ده ليه
باليتش : قتلته زى ما قلت قبل كده وزى ماهـتقتل بعد كده .. عشان نطهر الارض منهم
جندى : { بفرحه } باحب منظر الخبث وخصوصا اذا كانوا مسلمين
باليتش : { لميكولا } الاسرى عبئ علينا . محتاجين ياكلوا ويشربوا وليهم حقوق .. وجع دماغ وانت عارف انا باكره اسر الرجال .. لكن الستات اه
جندى : علشان الترفيه
باليتش : { ينظر لجثه فاضل } منظر هايل.. الموت بيدى شكل ملائكى للانسان .. { لميكولا} بص شكله زى الاطفال
ميكولا : { لنفسه } انت وغد .. انا مصمم دلوقتى اكثر من الاول انى ما استعملش السلاح تانى فى قتل حد
باليتش : { يخاطب الجنود } يا حراس احلام الصرب .. اعرفوا ان كل ما تقتلوا اكثر تصعدوا فى المناصب العليا لجيشنا بسرعة { لدينو } وانت ح اسيبك دقيقة تفكر وبعدها ح ينفذ صبرى { للجنود } خدوا الجثة دى بره
جندى : بس المقبرة اللى عملناها اتملت عن اخرها
باليتش : اعملوا واحدة تانية وتكون دى { يشير لجثة فاضل } اول ضيوفها {يخرجوا الجثة }
فضيلة : { لدينو } اوعى تتعاون معاهم .. دول مالهموش عهود
هاما : متصدقش كلامهم
نورا : دم ابوك هيبقى راح هدر.. لو اتكلمت
دينو: (مقاطعا) قتل والدى بداية بس .. ما تعرفيش ممكن يعملوا فيك ايه وفى اختى ومراتى دول ماعندهمش ضمير
هاما : وحالنا مش ح يتغير بتعاونك معاهم … اديك شفت اسهل حاجة انهم يقتلوا
دينو : { لنفسه } يبقى مفيش غير انى احاول الهرب فىاول فرصة . لان ضغوطهم على مش هاتنتهى ويمكن اسلم اسماء زملائى ليهم .. فى لحظة ضعف
باليتش : { لدينو } وقت المناقشة انتهى هتتعاون معانا وللا
دينو : دلوقتى بس.. انا مصر على عدم التعاون مع قتلة زيكم
باليتش : { ميكولا } فتش الارهابى ده ذاتيا
ميكولا : {باستغراب } ايه..
باليتش : فتشوا تفتيش ذاتى
ميكولا : { يدور حول دينو باستغراب .. ينظر للضابط ويهز كتفه } مش فاهم
باليتش : فتشوا { ميكولا يفتش دينو . يجد ورقة }
ميكولا : وجدتها …….وجدتها
باليتش : ومستنى ايه ….. اقراها
ميكولا : { ميسك الورقة ويقلبها فى حيرة } فين الكتابة
باليتش : { ياخد الورقة } كل الكتابة دى مش عجباك { يقرا الورقة بهمهمه غير مفهومة } ده اللى كنا عاوزينه { ينادى } ايفانوفش { يدخل }
ايفانوفيش : نعم يا سيدى
باليتش : فتش الشقة .. واى شئ تلاقيه هاته بسرعه قبل ما نحرق البيت
ايفانوفيش : حاضر يا سيدى
باليتش : تحرك يا غبى.. فتش الشقة
ايفانوفيش : اى شقة .. دى فيلا
باليتش : فتش الفيلا … مش عارف اتحدفتوا علي من اى مصيبة
ايفانوفيش : من السجن يا سيدى
ميكولا : اتكلم عن نفسك انا جيت من الاصلاحية
باليتش : { يصرخ } اتحركوا
{ يصعد ايفانوفيش ومعه جنديان السلم . بينما يفتش اخر باقى حجرات المنزل بالدور الاول . زلاتكو بيصوب سلاحه ناحية الجندى }
باليتش : (لزلاتكو) انت يا مصيبة موجه سلاحك ناحية مين
زلانكو : ناحية الارهابى { ينظر فى اتجاه ا لسلاح . يخجل } اسف يا سيدى
باليتش : اوه انجدنى يارب { لميكولا } خذ البنت وامها والعروسة دى { بيشير لهاما } تحت ح ناخدهكم معانا معسكر سرينا .. جنرال ماكنزى هيزور المعسكر اليوم .. ولازم نقدم له حاجه جديدة تفتح النفس .. وتسد بقه
دينو : {مندهشا } جنرال ماكنزى .. قائد قوات الامم المتحدة
باليتش : ايوه .. فيه اعتراض
دينو : انت كداب
باليتش : { بسخرية } اختك حتروح هناك وتقولك { يضحك } طبعا فى الاخرة .. او فى الجحيم .. و للا ايه
{ ميكولا وزلاتكو يحاولان انتزاع نورا وهاما لكنهما يقاومان }
دينو : { يركع تحت قدم باليتش } ارجوك اقتلهم اذبحهم .. بس بلاش معسكرات الاعتقال
باليتش :ممكن نعفو عنكم بشرط تتركوا دينكم الابله .. وتدخلوا فى ديننا
دينو : مش ممكن نتخلى عن ديننا
باليتش : كنت متوقع ردك .. ولك ردى .. ميكولا { اقتل الولد ده .. متراجعا } بلاش انت لحسن تقتلنى….. زلاتكو اقتل الولد ده
(زلاتكو يصوب سلاحة لدينو . هاما تقف مواجهة السلاح لحماية دينو تصيبها الرصاصة تسقط فى حضن دينو }
دينو : ايه اللى عملتيه
{ ينزل ايفانوفيش والجنود محملين بالحقائب }
هاما : دى اسعد لحظة فى حياتى . انى فديتك بروحى يا اغلى من الحياة
دينو : هان عليكى تسبينى لوحدى
هاما : انا باسيبك لقضية اعظم واهم منى .. وطنك { تموت . يبكى }
باليتش : { لزلاتكو } برافو … بتنشن كويس
زلاتكو : كتر القتل علمنا التنشين
صوت انفجار يحدث ارتباك . يهرب دينو من شباك المنزل . يطلق باليتش الرصاص عليه دون جدوى يخرج فى اثره زلاتكو وميكولا
باليتش : { من الشباك للجنود بالخارج } امسكوا الولد ده …. اقتلوه … انا ح اعرف ازاى {يدخل ميكولا } مسكتوه ينظر ميكولا للارض . رد ياغبى
ميكولا : هرب يا سيدى .. الولد ده سريع جدا .. عمرى ما شفت حد بيجرى زيه ورغم انى { يدخل زلانكو } مسكته الا انه هرب …. وقالى يا غبى وجرى
زلانكو : اللى مسكته ده يبقى انا يا غبى .. يا فندم الانفجار اللى سببته المقاومه هو السبب
باليتش : يعنى هرب وسطكم يا اغبياء .. هاتوا اسرته وتعالوا ورايا…. احرقوا البيت باللى فيه.. مش عاوز حاجه تفكرنى باليوم الاسود اللى دخلته فيه
زلاتكو : احلى امر باسمعه من قائدنا
ايفانوفيش : انا اللى عليه الدور اولع فى البيت
زلاتكو : لا انا
ايفانوفيش : لا انا …….{ يتجادلان بينما يظلم المسرح }
اظلام


alt

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق